Poseta fabrikama KAYABA brenda

25.10.2018.

Početkom oktobra 2018., uputili smo se u Češku Republiku, u posetu fabrikama Kayabe i Škode. Družina mala ali odabrana, sastavljena pre svega od vernih klijenata Wagen Internationala, uz prisustvo vođe puta iz WINT-a, vozača i jednog pripadnika „sedme sile“.

Zaputili smo se u pravcu  severozapada nešto nakon ponoći. Savršeno vreme za putovanje, jer se provede uglavnom u snu.

Jutro je donelo lepo vreme, začinjeno tek po kojom kapi kiše, ali tek toliko da vazduh bude prijatniji. Destinacija broj jedan su bile Pardubice, grad od 90.000 stanovnika, koji se nalazi 96 kilometara istočno od Praga.

Odseli smo i prenoćili u hotelu „Zlatá Štika“ (Zlatna štuka), a ovo pitomo mesto smo bolje upoznali tokom šetnje do restorana „St. Patrick“, gde smo imali večeru. Naravno, iz naziva se može pretpostaviti da je reč o irskom pabu, ali nas to nije sprečilo da uživamo u kvalitetnom češkom pivu.

KYB fabrike

                                                                              

KYB Corporation je japanska kompanija sa sedištem u Tokiju, koja se bavi proizvodnjom automobilskih komponenti, ali ima poslovanja i u nekim drugim industrijskim segmentima (na automobilski sektor se odnosi 65 odsto a od toga gotovo 43 odsto na amortizere).

Na listi proizvoda ove firme se uz amortizere nalaze i elementi vazdušnog obigljenja, sistemi elektro servo asistencije, hidraulične pumpe, motori, cilindri i ventili. Reč je o jednom od najvećih svetskih proizvođača, u šta smo i sami imali prilike da se uverimo.

KYB je specijalizovana u prvom redu za hidraulične komponente a tehnologija koja se koristi je u širokoj upotrebi u aeronautici, brodogradnji i železničkoj industriji. Mnogi nisu upoznati sa činjenicom da je upravo KYB vodeća japanska kompanija u oblasti hidraulike.

Evropsko sedište kompanije se nalazi u Diseldorfu, sa devet ogranaka koji pružaju podršku i prodaju širom Evrope i Afrike.

Možemo reći da je Kayaba relativno mlada kompanija na Starom kontinentu, s obzirom na to da je na njegovo tlo stupila 1989. godine.

Firma proizvodi komponente kako za prvu ugradnju, tako i za postprodaju, a na listi njenih klijenata se nalaze gotovo svi renomirani proizvođači automobila.

Ova japanska kompanija poseduje 34 fabrike i 62 kancelarije u 21 zemlji. Kancelarija zadužena za naše tržište se nalazi u Temišvaru, u Rumuniji, dok je ovlašćeni distributer Kayabinih proizvoda WINT.

Fabrika u Pardubicama

Proizvodni pogon u ovom gradiću u Češkoj Republici je specijalizovan za proizvodnju amortizera a izgrađen je 2013. godine.

Uobičajeno pitanje, kako nas novinara, tako i potrošača je sledeće: „Da li je kvalitet komponente iz prve ugradnje jednak kvalitetu one iz postprodaje?“ U slučaju Kayabe je upravo to slučaj, jer proizvođač garantuje izjednačen kvalitet, u šta smo i sami mogli da se uverimo, jer sa istih proizvodnih linija silaze proizvodi iz prve  ugradnje i oni iz takozvanog „aftermarket“ segmenta.

Ono što svakako treba izdvojiti i što je veoma interesantno je Kayabin program za starije automobile pod imenom „KYB K’lassic“. Da ne bi bilo greške, kvalitet kontrolišu japanski inženjeri i veoma su strogi po tom pitanju. Ova kategorija prodaje već drugu godinu zaredom ostvaruje sjajne rezultate. Dakle, Kayabin kvalitet je dostupan i za starije modele automobila, tako da nema opravdanja da i na jednom Fiatu Stilu ne budu ispravni i visokokvalitetni amortizeri.

Amortizeri iz Pardubica se plasiraju širom evropskog tržišta, ali i u Rusiji. Na listi klijenata Kayabe se nalaze takva imena kao što su Alfa Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Citroen, Dacia, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Škoda, Toyota, Volkswagen, Volvo...

Treba naglasiti da Kayaba zdušno podržava zajednicu u Pardubicama, sponzorišući mnoge sportske događaje.

Fabrika u Hrudimu

Manji Kayabin pogon u Češkoj Republici je zadužen za proizvodnju spiralnih opruga. Naravno, reč je o komponenti od vitalnog značaja, jer je zadužena da se nosi sa masom vozila, ujedno pružajući neophodnu stabilnost, posebno u teškim uslovima vožnje.

Spiralne opruge imaju karakteristiku da se sabijaju i šire u odnosu na neravnine na koje nailaze na putu. Izvesne vrste opruga, kao što su „vazdušne“, mogu pomoći pri regulisanju klirensa vozila, što s druge strane utiče na upravljački sistem i samo ogibljenje.

Postoje različiti tipovi opruga u odnosu vrstu automobila i kamiona, u zavisnosti od dizajna ogibljenja, ali najčešće u upotrebi su spiralne opruge. One mogu „uskladištiti“ energiju i osloboditi je kada je to potrebno, a takođe imaju sposobnost da „upijaju“ udarce i održavaju elastičnu silu između dve kontaktne površine.

Nakon uživanja u vremenu provedenom u fabrikama, kao i u ljubaznosti i predusretljivosti domaćina, uputili smo se u Prag, na zaslužen odmor.

Prag

U poslepodnevnim satima smo stigli u češku prestonicu. Prvi utisak, u poređenju sa našim velikim gradovima, je prisustvo više zelenila. Dobra energija koja vlada u Pragu se nekako odražava i na njegove stanovnike, koji su mahom dobro raspoloženi i predusretljivi.

Nakon prijavljivanja u hotel „Pentahotel Prague“, krenuli smo u obilazak grada. Javni prevoz u gradu je izvanredno organizovan, a tome u velikoj meri doprinosi i disciplina građana, tako da, kolika god da je gužva, nećete se gurati s ostalim putnicima, što često zna da bude slučaj kod nas.

U češkoj prestonici živi oko 1.300.000 duša. Ona je svojevrsan grad-spomenik, jer tokom vekova nije osetila gnev osvajača, tako da je mahom sve ostalo sačuvano. Zato ne treba da čudi što Prag ubira velika sredstva od turizma.

Naravno, posetili smo sve tri glavne atrakcije – „Praški hrad“ (zamak), Karlov most i Stari gradski trg.

Nakon što smo se dobro izmorili tokom višekilometarske šetnje, došlo je vreme za večeru. Da sve bude u istom stilu i ambijentu, odabrali smo kao gurmansku destinaciju restoran „Malostranská Pivnice“, u centru grada.

Hrane je bilo u količinama koje definitivno nismo mogli da „savladamo“, ali zato je sa pivom bila nešto bolja situacija, što se naših kapaciteta tiče. Pozitivno u svemu je bilo što smo imali dobar razlog za novu šetnju do hotela i razgledanje Praga tokom noći.

Mlada Boleslav

Sledeći dan je bio rezervisan za odlazak u Mladu Boleslav, gde se nalazi čuvena Škodina fabrika. Pre samog odlaska u posetu proizvodnom kompleksu češke marke, uživali smo u fantastičnim primercima koji se nalaze u Škodinom muzeju, podeljenom u nekoliko sekcija.

Tradicija

Ovaj prostor je naravno posvećen tome da na najbolji način materijalizuje bogatu tradiciju i nasleđe Škode. Tu su prisutni fascinantni primerci iz prošlosti, za koje su često vezane neke neobične priče, koje kada se skupe, formiraju svojevrsnu biografiju i poseban ambijent koji obavija češku marku.

Evolucija

U centralnom je delu izložbenog kompleksa. Tu može da se sazna sve o napretku kompanije od samih početaka kada su je osnovali Laurin i Klement, pa sve do koncepata koji su vesnici budućnosti marke.

Preciznost

Ova sekcija obezbeđuje detaljan uvid u činjenicu da je muzej smešten tamo gde su se nekada nalazile proizvodne hale. Ovde se restauriraju Škodini klasici, a taj proces ne samo što predstavlja čistu automobilsku umetnost, već i košta poprilično „papreno“. Kada se pogleda automobil na početku, u toku i na kraju restauracije, postaje jasno zašto je to tako.

Informisanje u vezi sa izloženim primercima i dodatnim stvarima je u velikoj meri olakšano medijskim stanicama, gde se posetioci mogu upoznati s onim što žele na češkom, nemačkom i engleskom jeziku.

Rođenje

Godine 1895., Vaclav Klement i Vaclav Laurin, osnovali su firmu u Mladoj Boleslavi. To Škodu čini jednom od najstarijih i najtradicionalnijih automobilskih kompanija na svetu. Škodin muzej je sjajan način, poput vremenske mašine, doneo brojne oldtajmere i klasike u vreme sadašnje, i to u „top formi“.

Fabrika

Što se proizvodnog kompleksa u Mladoj Boleslavi tiče, reč je o pravom „gradu“. Videli smo tek delić onoga šta se tamo dešava, a za to nam je bilo potrebno par sati. Ovde se proizvode Fabia, Octavia, Rapid i od početka ove godine – Karoq.

Razvoj fabrike u kojoj je zaposleno dvadesetak hiljada ljudi je u velikoj meri doprineo da Mlada Boleslav izraste u bogato mesto. Dnevno sa proizvodnih linija ove fabrike silazi čak 2.500 vozila spremnih za prodaju.

Pre 120 godina, ovde je postojala mala Laruin & Klement biciklistička manufaktura, koja je u međuvremenu izrasla u jedan od najmodernijih, najmoćnijih i najcenjenijih proizvodnih pogona u automobilskoj industriji.

Ova fabrika je centralni stub Škodine globalne proizvodne mreže. Više od 50 odsto svih vozila sa znakom češke marke dolazi upravo iz nje. Pogon je prošao kroz sveobuhvatno renoviranje, posebno od momenta kada je došlo do spajanja sa Volkswagen grupom, 1991. godine. Od tada, ovde je do kraja 2015. proizvedeno čak 12 miliona automobila.

Takođe, u Mladoj Boleslavi će se proizvoditi komponente za „plug-in“ hibride, a od 2020. godine se može očekivati i proizvodnja čisto električnih modela.

Danas se u Mladoj Boleslavi ne proizvode samo automobili i benzinski motori, već i menjači. Samo u proizvodnji, ovde je zaposleno preko 15.000 ljudi.

Šta reći sem – svaka čast.

Krstarenje Vltavom

Pri povratku u Prag naišli smo na uobičajenu poslepodnevnu saobraćajnu gužvu. Putna infrastruktura u Češkoj je veoma dobra i konstantno se unapređuje. Međutim, podizanje ekonomije i veći broj vozila uzimaju svoj danak. Ono što je indikativno, posebno na autoputevima, je prisustvo velikog broja šlepera, što naravno ukazuje na visoku frekvenciju protoka robe kroz ovu srednjeevropsku zemlju, koja konstantno podiže svoj standard.

Vreme do večere, odnosno krstarenja Vltavom, ponovo smo iskoristili za razgledanje praških atrakcija, ovoga puta tokom dana, što je podrazumevalo više događaja i veće prisustvo ljudi na ulicama.

Prag je grad sa dušom, koliko god to zvučalo kao fraza, i u potpunosti zaslužuje svoje nadimke - „Zlatni Prag“ i „Grad stotinu tornjeva“. Inače, mada na srpskom u muškom, naziv grada je na češkom (Praha) ženskog roda.

Ponovo prijatno umorni, konačno smo se smestili u utrobu „broda-restorana“ kroz čije prozore smo uživali u pogledu na Vltavu i praške znamenitosti na koje se polako spuštao suton. Naravno, ništa bez sjajnog češkog piva ali i i vina, koje smo sa zadovoljstvom degustirali.

Utisci

Put u Češku Republiku nam je doneo nova, različita iskustva. S jedne strane, tu je neizbežni turistički momenat kada se nađete u Bohemiji, a s druge, ekonomski napredak zemlje profilisan kroz industrijske investicije, koje predstavljaju sam krem proizvodne tehnologije u okviru automobilske industrije.

Ona (tehnologija) neprekidno napreduje. Kvalitet komponenti iz prve ugradnje i postprodaje se praktično izjednačio, zahvaljujući savesnim komponentašima, kao što je to Kayaba (KYB Corporation), koja koristi najsavremeniju aparaturu i CNC mašine. Nekada nedostupan kvalitet, posebno za starija vozila, predstavljao je veliki problem za naše vozače iz sasvim realnih razloga, jer kao što znamo, prosečna starost voznog parka u Srbiji iznosi petnaestak godina. Međutim, to nije razlog da se i nešto stariji automobil ne vozi sigurno, bezbedno, pa i zabavno. Kako u Kayabi kažu: „Naša preciznost, vaša prednost“.

Na Škodinom primeru, uverili smo se da ništa nije nemoguće. Velika posvećenost, znanje i marljivost neminovno donose velike rezultate. Škoda je školski primer za to, a konstantno obaranje rekorda po pitanju obima proizvodnje i prodaje, jasno to dokazuje.

Umorni ali zadovoljni, prepuni lepih iskustava i obogaćeni nekim novim prijateljstvima, zaputili smo se nazad ka Srbiji, uz jedno „vidimo se ponovo“, jer ko jednom poseti Prag i Češku, definitivno mora da dođe i drugi put.

Pavle Barta